magnaicons/hamburger

Menu

Ønskeliste

Hvordan fungerer et cykelbatteri helt præcist?

Hvordan fungerer et cykelbatteri helt præcist?

4 minutter læsetid

Offentliggjort den 12 January 2023 Offentliggjort den 12 Jan 2023

- Er du nysgerrig efter at vide, hvordan et cykelbatteri fungerer? Eller vil du gerne vide mere om den lithium-ion-teknologi, der anvendes i de fleste cykelbatterier? Så er du kommet til det rette sted. Den proces, der foregår i et lithium-ion-batteri til cykler, er ret kompliceret. Men hvis du er interesseret i lithium-ion-teknologien i de fleste cykelbatterier, kan du finde mere om den på denne side! 

 

Hvordan er et cykelbatteri sammensat?

Et cykelbatteri består af en samling battericeller, hvor de forskellige celler er forbundet til ét stort batteri. Desuden bruger de fleste cykelbatterier et batteristyringssystem (BMS). Et BMS består af en kombination af hardware og software, der sikrer, at hvert enkelt batteri fortsat fungerer inden for visse grænser. Cykelbatteriet består derfor af en gruppe battericeller, der er forbundet med hinanden, ofte med et BMS, der også er knyttet til dette system.

 

Battericeller til cykler BMS

 

Hvordan fungerer en cykels batteri?

Et cykelbatteri fungerer som ét stort batteri. Hver enkelt battericelle leverer energi som et separat batteri med et batteristyringssystem (BMS), der sikrer, at disse battericeller fungerer godt sammen ved at yde inden for visse grænser. Hvis et af de løse batterier overskrider disse grænser, slukker BMS'et for cykelbatteriet for at forhindre, at cykelbatteriet bliver for varmt og bryder i brand. Ofte har disse enkeltbatterier lithium-ion-teknologi. Denne lithium-ion-teknologi sikrer, at hver enkelt battericelle leverer energi i første omgang. Faktisk frigives denne energi under en elektrokemisk proces, som det sker i alle typer batterier i en eller anden form. Endelig ledes denne energi ved hjælp af elektroder til batteriets kontaktpunkter, hvorefter den drives til elcyklens elmotor via koblingen til cyklen.

 

Hvordan fungerer et batteri?

De fleste ved, at batterier leverer energi, men det er ikke alle, der ved, hvordan et batteri gør det. Det skyldes, at et batteri består af elektrokemiske stoffer, der sammen indgår i en kemisk reaktion, som frigiver energi. Man siger derfor nogle gange, at et batteri har en vis "oplagret kemisk energi". Hver enkelt battericelle fra et cykelbatteri indeholder denne lagrede kemiske energi, hvor der ofte er en positivt ladet side (kaldet anoden) og en negativt ladet side (kaldet katoden) i battericellen. 

Du ved måske, hvordan det føles, når du gnider dit hår med en ballon længe nok og derefter får et stød, når du f.eks. rører ved en metaloverflade. Selv i denne situation er der en ladningsforskel, som får de negative elektroner til at bevæge sig til den positive side for igen at neutralisere ladningsforskellen. De bevægelige elektronpartikler skaber så elektrisk energi. I eksemplet med ballonen oplever du denne elektriske energi som et stød. I et batteri omdannes en lagret kemisk energi til elektrisk energi. En af de mest almindelige batteriteknologier til cykelbatterier er lithium-ion-teknologien. Vil du vide mere om, hvordan et litium-ion-batteri fungerer? Så kan du læse nedenfor, hvordan lithium-ion-batteriet fungerer og kan levere elektrisk energi.

 

Hvordan fungerer et lithium-ion-batteri?

Lithium-Ion-batteriet (Li-Ion) er et af de mest almindelige batterier, og i dette Lithium-Ion-batteri består anoden af lithiumatomer og katoden af titandiisulfid. Ved afladning adskilles en elektron fra hvert lithiumatom, og den negative elektron bevæger sig derefter mod den positive katode for at neutralisere denne ladningsforskel. En elektron kan imidlertid ikke bevæge sig gennem elektrolytten (transportvæsken mellem anoden og katoden). Elektroner bevæger sig derfor langs en separat elektrode gennem den tilsluttede enhed for at forsyne den med elektrisk energi. Billedet nedenfor viser, hvordan elektronerne bevæger sig langs glødepæren for at forsyne den med elektrisk energi. I denne proces forårsager ladningsforskellen mellem den positive katode og den negative anode en strøm af elektroner til katoden. Reaktionen opstår i første omgang, fordi titandisulfidet er stærkt positivt ladet. På et tidspunkt vil katoden blive mere og mere negativt ladet på grund af alle elektronerne, og anoden vil blive mere og mere positivt ladet på grund af de positive lithiumioner. Som følge heraf vil flere og flere positive lithiumioner med tiden bevæge sig mod katoden, hvilket gør katoden lidt mere positivt ladet og anoden lidt mere negativt ladet. Som følge heraf vil ladeforskellen blive opretholdt, indtil batteriet løber tør for ladning, fordi for mange lithiumatomer har reageret i denne kemiske reaktion. På det tidspunkt skal batteriet genoplades, og hele processen foregår i omvendt rækkefølge.

Skematisk oversigt over lithium-ion-batteri

Produktet er blevet føjet til din indkøbskurv

Subtotal for din ordre

Bestil nu! Vis indkøbskurv magnaicons/cart