Elcyklernes historie: fra 1890 til i dag
Elcykler er blevet enormt populære i de senere år og tilbyder en bæredygtig, effektiv og fornøjelig transportform, men konceptet med en elektrisk drevet cykel er alt andet end nyt. Udviklingen af elcykler strækker sig over mere end et århundrede og afspejler betydelige teknologiske fremskridt, især inden for batteriinnovation. I dette blogindlæg tager vi dig med på en rejse gennem elcyklernes historie - fra deres opfindelse omkring 1890 til udviklingen af den moderne elcykel.
Den første elektrisk drevne cykel omkring 1890
Ideen om en elektrisk assisteret cykel går tilbage til 1890'erne, en periode præget af hurtige teknologiske fremskridt og eksperimenter med forskellige transportformer. I 1895 indgav Ogden Bolton Jr. et af de første amerikanske patenter på en elektrisk cykel. Hans design havde en seks-polet jævnstrømsmotor (DC) monteret i baghjulet, drevet af et 10-volts batteri, der kunne håndtere kraftig strøm. Bare et år senere, i 1896, udviklede Charles Theryc et lignende koncept med et motoriseret hjulnav, der kunne bruges på en række forskellige køretøjer, herunder cykler.
Disse tidlige opfindelser var banebrydende, men de havde flere udfordringer. For eksempel var datidens batterier meget store og tunge, og de havde også begrænset rækkevidde og effekt. Det gjorde de første elcykler meget upraktiske til brug i stor skala. Disse patenter lagde dog grundlaget for den fremtidige udvikling af elcykelteknologien.

Midt i det 20. århundrede: Forbrændingsmotoren dominerer
I løbet af det 20. århundrede varierede interessen for elcykler. I 1930'erne og 1940'erne, da forbrændingsmotoren blev den dominerende kraft inden for persontransport, gled de elektriske cykler stort set i baggrunden. Ikke desto mindre fortsatte opfinderne med at eksperimentere. I 1960'erne og 1970'erne var der f.eks. flere forsøg på at genoplive konceptet, bl.a. på grund af bekymringer om luftforurening og oliekrisen i 1970'erne.

I denne periode var batteriteknologiens begrænsninger dog stadig en stor forhindring. De fleste elcykler brugte stadig tunge blysyrebatterier, som var ineffektive og havde en meget begrænset rækkevidde. Disse begrænsninger betød, at der stadig var et stykke vej til elcyklernes gennembrud. De fleste elcykler fra 1960'erne og 1970'erne var stadig meget lig designet på 1930'ernes elcykler med blybatterier. Et velkendt eksempel på en elcykel med blybatteri er Philips Simplex Electric Bicycle fra 1931.

1990'erne: Et teknologisk vendepunkt
1990'erne markerede et vendepunkt for pedelecs, da flere teknologiske fremskridt samledes for at gøre pedelecs mere praktiske og attraktive. Opfindelsen og markedsføringen af lettere og mere effektive batterier - såsom nikkel-cadmium (NiCd)- og senere nikkel-metalhydrid (NiMH)-batterier - spillede en afgørende rolle i den forbindelse. Disse batterier gav et bedre forhold mellem energi og vægt end deres forgængere, hvilket gjorde pedelecs lettere og nemmere at håndtere. Elcykler kunne også ofte opnå en længere rækkevidde.

I denne periode blev Japan et arnested for innovation inden for elcykler. I 1993 lancerede Yamaha den første kommercielt succesfulde elcykel, som havde en pedalassistance-funktion. De kaldte denne pedalassistanceteknologi for Power Assist System (PAS) på det tidspunkt. Denne innovation, som nu er standard på de fleste elcykler, kombinerede menneskelig kraft med elektrisk kraft, hvilket gav en jævn og effektiv køreoplevelse. Pedalassistentsystemet forlængede batteriets levetid og gav en mere naturlig køreoplevelse, hvilket øgede elcyklernes tiltrækningskraft betydeligt.

Det 21. århundrede: Litium-ion-revolutionen
Århundredeskiftet bragte den vigtigste udvikling i elcyklernes historie: introduktionen af litium-ion-batterier. Fordi disse litium-ion-batterier (Li-Ion) var lettere, kraftigere og mere holdbare end tidligere batterier, revolutionerede litium-ion-batterierne elcykelindustrien. Litium-ion-batteriernes overlegne energitæthed muliggjorde længere ture, hurtigere opladningstider og bedre generel ydeevne. Dette gennembrud inden for batteriteknologi faldt sammen med en voksende global interesse for bæredygtig transport, hvilket gjorde elcykler stadig mere attraktive.

I 2000'erne voksede efterspørgslen efter elcykler hurtigere og hurtigere. Især i Asien og Europa steg efterspørgslen efter elcykler. Den stigende efterspørgsel i Asien og Europa kan hovedsageligt forklares med udviklingen i forbindelse med urbanisering, miljøspørgsmål og tendenser til en sundere livsstil. Fokus på elcykler er steget markant, og det har også fået elcykelproducenterne til at tilføje forskellige avancerede funktioner til deres cykelmodeller i håb om at videreudvikle dem i en positiv retning. Nogle af de funktioner, der blev introduceret, viste sig at være urentable for elcyklen, f.eks. muligheden for at bruge regenerativ bremsning (opladning af batteriet ved at bremse). Men mange andre udviklinger som f.eks. brugen af lettere materialer, smarte elektroniske styresystemer og mere effektiv brug af energi fra elmotorer viste sig at være meget succesfulde.
Nutidens elcykler: Avanceret teknologi og design
I dag er elcykler en verden til forskel fra deres tidlige forgængere. Moderne elcykler findes i mange forskellige stilarter, fra bycykler og mountainbikes til ladcykler og sammenklappelige modeller, og de opfylder en lang række behov og præferencer. Innovationer inden for batteriteknologi fortsætter med at flytte grænserne, og udviklingen inden for faststofbatterier og trådløs opladning lover endnu bedre ydeevne og brugervenlighed i den nærmeste fremtid. Faststofbatterier siges ikke kun at give større effektivitet, men også at være mange gange mere sikre, selv ved høje temperaturer.

Integration af smart teknologi er et andet træk ved nutidens elcykler. Mange modeller er nu udstyret med avanceret teknologi i form af f.eks. Bluetooth-forbindelse, GPS-sporing og app-baseret kontrol, som på nogle cykelmodeller giver dig mulighed for at overvåge batteristatus, hastighed og afstand og nogle gange endda lokalisere nærliggende ladestationer. Med sådanne fremskridt fortsætter elcyklen med at udvikle sig til et forbundet, intelligent transportmiddel, der passer problemfrit ind i det moderne liv.
Fremtiden for elektriske cykler: nye udviklinger
Når man ser på fremtiden, synes potentialet for elcykler at være meget stort. Med fortsatte fremskridt inden for batteriteknologi, materialevidenskab og digitale forbindelser kan elcykler potentielt spille en endnu vigtigere rolle som transportmiddel i hverdagen. Desuden investerer byer over hele verden kraftigt i cykelinfrastruktur. Der er faktisk en tendens til bæredygtig udvikling i bymiljøer. Større byer forsøger derfor i stigende grad at fremme bæredygtige transportformer. Som følge heraf forventes elcyklernes rolle på vejene at blive udvidet, da de tilbyder en renere, sundere og mere effektiv måde at komme rundt på end f.eks. bilen, motorcyklen eller scooteren.

Konklusion: stort potentiale for elektriske cykler
Fra deres ydmyge begyndelse i 1890'erne til nutidens højteknologiske modeller er elcykler kommet langt. Nøglen til deres udvikling har været konstant innovation, især inden for batteriteknologi, som har gjort konceptet med pedelecs mere og mere attraktivt. På den måde er mange af udfordringerne for elcyklen blevet overvundet, så den er blevet en praktisk, bæredygtig og populær transportform.

Fremtiden for elcykler ser lysere ud end nogensinde, drevet af fortsatte fremskridt og stigende efterspørgsel efter grønnere og mere effektive transportmuligheder. Dette historiske syn på elcykler fremhæver især, hvordan teknologiske gennembrud kan have meget stor indflydelse både direkte og indirekte. For eksempel har især den ekstraordinært stærke udvikling af batteriteknologi gjort konceptet med pedelecs til en succes. Desuden forventes der fremskridt inden for faststofbatterier i den nærmeste fremtid. Afslutningsvis vil vi derfor konkludere, at der er al mulig grund til at være optimistisk med hensyn til pedelecens fremtid!
Har du spørgsmål til denne blog? Eller er du på udkig efter et nyt cykelbatteri? I så fald er du velkommen til at kontakte vores kundeserviceteam. De vil med glæde hjælpe dig!
-
Opladning af cykelbatteriet: hvordan fungerer det?
Du skal regelmæssigt oplade et elektrisk cykelbatteri. Vil du vide, hvordan opladning fungerer, og hvor lang tid det tager at oplade et elektrisk cykelbatteri? Så læs videre!
Læs mere5 Oct 2020
-
Hvad er den gennemsnitlige rækkevidde for en elcykel?
Ved du, hvad rækkevidden for en elcykel er? Vil du gerne vide, hvilken rækkevidde du kan opnå med dit batteri? Eller leder du måske efter nye måder at få mest muligt ud af din elcykel? Det er nemlig ikke altid helt klart, hvad begrebet rækkevidde egentlig dækker over. Mange er heller ikke klar over, at man faktisk meget nemt selv kan lave et groft skøn over en elcykels rækkevidde. Som bruger af en elcykel har du desuden selv indflydelse på cyklens rækkevidde. Svarene på alle disse spørgsmål – og mere til – finder du i denne blog!
Hvad denne blog handler om Rækkevidden på din elcykel: Det skal du vide Beregn rækkevidden: Hvor langt rækker et fuldt batteri? Rækkevidde-hemmeligheder: Hvad påvirker din distance? Rækkevidde i praksis: Sådan kører du flere kilometer! Kompatibelt batteri: Mere rækkevidde for færre penge! Bosch rækkeviddeberegner KonklusionRækkevidden på en elcykel henviser til den afstand, cyklen kan tilbagelægge på en fuldt opladet batteri, før det skal genoplades. Denne afstand påvirkes af forskellige faktorer såsom batteritypen, graden af pedalassistance, cyklistens vægt, vejrforholdene og det terræn, der cykles på. En større rækkevidde betyder, at du kan cykle længere distancer uden at skulle oplade batteriet undervejs, hvilket er praktisk ved længere ture eller daglig pendling. Det er vigtigt at tage højde for dit typiske brug, når du skal vælge den rette rækkevidde ved køb af en elcykel.
Bemærk: rækkevidden er altid kun vejledende.
Nu hvor du ved, hvad rækkevidde betyder, vil du sikkert også gerne vide, hvad rækkevidden er for netop dit batteri. Det er vigtigt at nævne, at denne beregning er et skøn. Det skyldes, at den tager udgangspunkt i ideelle forhold, som i praksis næsten aldrig forekommer. For at kunne beregne rækkevidden skal vi først bruge nogle oplysninger, herunder den samlede kapacitet på dit batteri. Den kan nemt beregnes med denne formel:
Volt (V) × ampere-timer (Ah) = samlet kapacitet i watt-timer (Wh)
Lad os tage et eksempel: Hvis dit nuværende batteri har en spænding på 36V og en kapacitet på 10Ah, så er den samlede kapacitet 360Wh. For 36V × 10Ah = 360Wh. Nu hvor vi kender batteriets kapacitet, kan vi gå videre til at beregne rækkevidden – altså den afstand, du kan cykle med en fuldt opladet batteri uden at skulle lade op undervejs. Rækkevidden kan beregnes med to formler: én for den minimale og én for den maksimale rækkevidde.
Samlet kapacitet (Wh) / 100 × 15 = minimal rækkevidde (km)Samlet kapacitet (Wh) / 100 × 30 = maksimal rækkevidde (km)
For at beregne den minimale rækkevidde i vores eksempel deler vi først de 360Wh med 100: 360Wh / 100 = 3,6. Derefter ganger vi 3,6 med 15 og får en ca. minimumsafstand på 3,6 × 15 = 54 kilometer. Nu gør vi det samme for den maksimale rækkevidde: 360Wh / 100 × 30 = 108 kilometer. Det betyder, at du med et batteri på 36V og 10Ah cirka kan cykle mellem 54 og 108 kilometer.
Vil du gerne cykle længere? Så bør du vælge et batteri med højere kapacitet, altså flere ampere-timer (Ah). Vælger du f.eks. et batteri med 14Ah, kan du forvente en rækkevidde på cirka 76 til 151 kilometer. Husk dog altid, at hvis du øger kapaciteten, skal spændingen (Volt) forblive den samme. Ah må gerne variere, men Volt (V) skal være konstant.
Med et 300 Wh batteri kan du cykle mellem 45 og 90 km.Med et 400 Wh batteri kan du cykle mellem 60 og 120 km.Med et 500 Wh batteri kan du cykle mellem 75 og 150 km.Med et 600 Wh batteri kan du cykle mellem 90 og 180 km.Med et 700 Wh batteri kan du cykle mellem 105 og 210 km.
Rækkevidde-hemmeligheder: Hvad påvirker din distance?Du har nu læst flere gange, at rækkevidden kun er et skøn. Men hvorfor er det sådan? Det skyldes, at rækkevidden påvirkes af en lang række faktorer. Ud over batterikapaciteten er der flere ting, som kan ændre, hvor langt du kan køre.
Støtteniveauet, du cykler med, har stor indflydelse på rækkevidden. Hvis du cykler i turbomodus, kommer du ikke lige så langt som i eco-tilstand. Det skyldes, at batteriet skal arbejde hårdere i turbo, da du får mere assistance. Det kan sammenlignes med en buffet med fri adgang: jo mere du tager, jo hurtigere er det slut.
Vejrforhold spiller også en stor rolle. Ved kraftig modvind skal cyklen bruge mere energi for at opretholde farten, mens medvind selvfølgelig hjælper batteriet og forlænger rækkevidden.
Ruten er også afgørende. Kører du på grus eller ujævne veje, vil rækkevidden falde. Det samme gælder kuperet terræn. Mange stop ved lyskryds og vejkryds er også en belastning, da batteriet skal yde mere for at få cyklen i gang igen. Lange, jævne strækninger uden forstyrrelser er derfor ideelle for rækkevidden. Sørg også for, at dæktrykket passer til underlaget, du cykler på.
Herunder er en liste over forskellige faktorer, der kan påvirke rækkevidden:
{{widget type="Ebike\Widgets\Block\ReversibleTwoColumns" space_top="IjEwIg--" space_bottom="IjEwIg--" reverse_columns="IjEi" title="IiI-" title_tag="ImgyIg--" content="Ijx1bCBzdHlsZT1cInRleHQtYWxpZ246IGp1c3RpZnk7XCI:XHJcbjxsaSBkaXI9XCJsdHJcIiBzdHlsZT1cImxpbmUtaGVpZ2h0OiAxO1wiIGFyaWEtbGV2ZWw9XCIxXCI:XHJcbjxwIGRpcj1cImx0clwiIHJvbGU9XCJwcmVzZW50YXRpb25cIj5WZWpyZm9yaG9sZCBvZyBsYW5kc2thYjxcL3A:XHJcbjxcL2xpPlxyXG48bGkgZGlyPVwibHRyXCIgc3R5bGU9XCJsaW5lLWhlaWdodDogMTtcIiBhcmlhLWxldmVsPVwiMVwiPlxyXG48cCBkaXI9XCJsdHJcIiByb2xlPVwicHJlc2VudGF0aW9uXCI:RFx1MDBlNmt0cnlrIG9nIHZlamVucyBrdmFsaXRldDxcL3A:XHJcbjxcL2xpPlxyXG48bGkgZGlyPVwibHRyXCIgc3R5bGU9XCJsaW5lLWhlaWdodDogMTtcIiBhcmlhLWxldmVsPVwiMVwiPlxyXG48cCBkaXI9XCJsdHJcIiByb2xlPVwicHJlc2VudGF0aW9uXCI:VGVyclx1MDBlNm4gb2cgdmVqZm9yaG9sZCZuYnNwOzxcL3A:XHJcbjxcL2xpPlxyXG48bGkgZGlyPVwibHRyXCIgc3R5bGU9XCJsaW5lLWhlaWdodDogMTtcIiBhcmlhLWxldmVsPVwiMVwiPlxyXG48cCBkaXI9XCJsdHJcIiByb2xlPVwicHJlc2VudGF0aW9uXCI:R2VubmVtc25pdHNoYXN0aWdoZWQgb2cgZWZmZWt0aXYgZ2VhcnNraWZ0Jm5ic3A7PFwvcD5cclxuPFwvbGk:XHJcbjxsaSBkaXI9XCJsdHJcIiBzdHlsZT1cImxpbmUtaGVpZ2h0OiAxO1wiIGFyaWEtbGV2ZWw9XCIxXCI:XHJcbjxwIGRpcj1cImx0clwiIHJvbGU9XCJwcmVzZW50YXRpb25cIj5TdFx1MDBmOHR0ZW5pdmVhdSZuYnNwOzxcL3A:XHJcbjxcL2xpPlxyXG48bGkgZGlyPVwibHRyXCIgc3R5bGU9XCJsaW5lLWhlaWdodDogMTtcIiBhcmlhLWxldmVsPVwiMVwiPlxyXG48cCBkaXI9XCJsdHJcIiByb2xlPVwicHJlc2VudGF0aW9uXCI:RWZmZWt0aXYgZ2VhcnNraWZ0IFwvIGdlYXJ2YWxnICZuYnNwOzxcL3A:XHJcbjxcL2xpPlxyXG48bGkgZGlyPVwibHRyXCIgc3R5bGU9XCJsaW5lLWhlaWdodDogMTtcIiBhcmlhLWxldmVsPVwiMVwiPlxyXG48cCBkaXI9XCJsdHJcIiByb2xlPVwicHJlc2VudGF0aW9uXCI:VHlwZSBhZiBtb21lbnRzZW5zb3ImbmJzcDs8XC9wPlxyXG48XC9saT5cclxuPGxpIGRpcj1cImx0clwiIGFyaWEtbGV2ZWw9XCIxXCI:XHJcbjxwIGRpcj1cImx0clwiIHN0eWxlPVwibGluZS1oZWlnaHQ6IDE7XCIgcm9sZT1cInByZXNlbnRhdGlvblwiPlZcdTAwZTZndCBhZiBlbGN5a2xlbiBvZyB2XHUwMGU2Z3QgYWYgY3lrbGlzdGVuPFwvcD5cclxuPFwvbGk:XHJcbjxcL3VsPiI-" use_content_background_color="IjAi" content_background_color="IiNGOEZBRkMi" full_width_background="IjAi" image_desktop="eyJzcmMiOiJ3eXNpd3lnXC9sYW5kc2NoYXAucG5nIiwiYWx0IjoiRmlldHNlciBpbiB2ZXJzY2hpbGxlbmRlIHdlZXJ0eXBlcyBlbiBsYW5kc2NoYXAiLCJ3aWR0aCI6IjEwMjQiLCJoZWlnaHQiOiIxMDI0In0-" image_mobile="eyJzcmMiOiIiLCJhbHQiOiIiLCJ3aWR0aCI6IiIsImhlaWdodCI6IiJ9" image_url="IiI-" image_url_new_tab="IjEi" video_url="IiI-" _dataEncoded="1"}}
Nu har du lært, hvad rækkevidde er, og hvordan den bestemmes – men hvad kan du selv gøre for at øge rækkevidden? Næste gang du skal ud at cykle, så vær opmærksom på følgende tips, så du kan komme så langt som muligt på én opladning:
Vær sparsom med brugen af støtteniveauerEco-tilstanden bruger betydeligt mindre energi end turbo-tilstanden. Det kan betyde en forskel på adskillige kilometer. Begræns antallet af opstarterPrøv at køre længere stræk uden konstant at skulle bremse. Jo oftere du skal stoppe og starte igen, desto mindre effektivt bliver batteriet udnyttet. Skift gear effektivt og tilpas fartenStart i et lavt gear og skift op, når du når højere hastigheder. Det sikrer en mere energieffektiv kørsel. Træd selv mest muligtJo mere du selv træder, desto længere kan du køre på en opladning. Hvis du ikke træder meget med, skal motoren bruge mere energi for at holde hastigheden. Medbring så lidt som muligtJo mere vægt der er på cyklen, jo hårdere skal batteriet arbejde. Prøv derfor at begrænse den samlede vægt. Terræn og underlagTerrænet og underlaget spiller også en rolle. Kørsel op ad bakke eller på løst underlag som sand kræver mere energi end en flad, asfalteret vej. Hold øje med dæktrykketFor at få mest mulig rækkevidde på din elcykel, er det vigtigt at køre med det højest mulige dæktryk – tilpasset underlaget.Den kompatible batteripakke tilbyder en bedre pris-kvalitetsforhold end de originale batterier, når man ser på forholdet mellem rækkevidde og pris. De kompatible batterier er nemlig ofte billigere og tilbyder samtidig en bedre rækkevidde. Vil du gerne vide mere om forskellen mellem originale og kompatible batterier? Så anbefaler vi, at du læser følgende blog: Erstatnings- eller originalbatteri til elcyklen?
Ud over den metode, vi allerede har gennemgået til at beregne rækkevidden, findes der også et mere avanceret værktøj: Bosch Rækkeviddeberegneren. Bosch Rækkeviddeberegneren er et intelligent værktøj, der hjælper brugere af elcykler med at finde ud af, hvor langt de kan cykle med deres e-bike. På den måde kan du nemt planlægge dine ture og få mest muligt ud af din elcykel. Beregneren benytter avancerede algoritmer og data i realtid til at give et præcist skøn over den tilgængelige energi til en bestemt rute – samt den forventede rejsetid og nødvendige opladningsstop.
{{widget type="Ebike\Widgets\Block\ReversibleTwoColumns" space_top="IjEwIg--" space_bottom="IjEwIg--" reverse_columns="IjAi" title="IiI-" title_tag="ImgyIg--" content="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-" use_content_background_color="IjAi" content_background_color="IiNGOEZBRkMi" full_width_background="IjAi" image_desktop="eyJzcmMiOiJ3eXNpd3lnXC9Cb3NjaF9hY3RpZXJhZGl1cy5wbmciLCJhbHQiOiJhY3RpZXJhZGl1cyBiZXJla2VuZW4gQm9zY2giLCJ3aWR0aCI6IjEzMTAiLCJoZWlnaHQiOiI3OTMifQ--" image_mobile="eyJzcmMiOiIiLCJhbHQiOiIiLCJ3aWR0aCI6IiIsImhlaWdodCI6IiJ9" image_url="Imh0dHBzOlwvXC93d3cuYm9zY2gtZWJpa2UuY29tXC9ubFwvc2VydmljZVwvYWN0aWVyYWRpdXMtY2FsY3VsYXRvciI-" image_url_new_tab="IjEi" video_url="IiI-" _dataEncoded="1"}}
Kilde: Bosch
Kort sagt er rækkevidden på en elcykel en variabel størrelse, der afhænger af batteriet, kørestilen og omgivelserne. Selvom der findes beregninger og værktøjer, der kan give et skøn, vil den faktiske distance, du kan køre pr. tur, i høj grad afhænge af disse forhold. Rækkevidden er derfor altid kun vejledende. Ved at bruge støtteniveauerne bevidst, skifte gear fornuftigt og begrænse vægten kan du optimere rækkevidden og få mest muligt ud af både originale og kompatible batterier.
Har du spørgsmål eller brug for rådgivning? Så kontakt vores kundeservice, de står klar til at hjælpe dig!
Læs mere30 Apr 2025
-
Hvor sikre er cykelbatterier?
- Er du i tvivl om, at dit cykelbatteri kan være lidt beskadiget eller endda helt defekt? Eller undrer du dig over farerne ved at beskadige et cykelbatteri? Så kan du finde flere oplysninger her om skader på cykelbatterier, og hvordan du kan se, om dit cykelbatteri er beskadiget. Derudover kan du også få mere at vide om de mest almindelige årsager til batteriskader. Så her finder du alt, hvad du har brug for at vide om batteriskader, og hvordan du bedst håndterer dem!
Et cykelbatteri kan ikke bare antændes ud af det blå. Derfor er der ingen grund til panik for folk, der ejer en elektrisk cykel. I de tilfælde, hvor cykelbatteriet antændes, skyldes det en kortslutning i cykelbatteriet. Dette skyldes ofte, at batteriet tabes, at det er faldet ned, at det er blevet udsat for en trafikulykke eller at batteriet er blevet repareret forkert. Et cykelbatteri kan dog ikke bare antændes, hvis cykelbatteriet ikke er blevet beskadiget.
Har du tabt dit cykelbatteri? Så er det vigtigt at holde øje med, hvor meget batteriet er blevet beskadiget. Det kan være, at der ikke er nogen synlig skade på ydersiden, men at der er nok skade på indersiden til at forårsage kortslutning og i nogle særlige tilfælde antændelse. I kombination med ekstremt høje temperaturer kan et cykelbatteri så hurtigere bryde i brand. På denne side kan du læse mere om, hvad du skal være opmærksom på for at håndtere dit cykelbatteri på en sikker måde.
Dit cykelbatteri kan blive beskadiget ved f.eks. en ulykke eller et fald. Vandskader og ekstreme temperaturer kan f.eks. også medføre, at et cykelbatteri ikke fungerer korrekt. Det kan du f.eks. mærke, fordi rækkevidden på dit cykelbatteri hurtigt aftager. Så du vil måske opdage, at du med tiden kan tilbagelægge en stadig kortere distance med et fuldt opladet batteri. Desuden kan det være mere tidskrævende at genoplade cykelbatteriet, og nogle gange kan du måske ikke engang være i stand til at genoplade batteriet helt. I nogle tilfælde kan du måske ikke engang oplade cykelbatteriet overhovedet. I dette tilfælde er det vigtigt at finde ud af, om det er selve cykelbatteriet eller batteriopladeren, der er i stykker. Det skyldes, at en batterioplader er meget billigere at udskifte. I tilfælde af et fald eller en trafikulykke kan et cykelbatteri blive alvorligt beskadiget. Ofte kan disse skader ikke ses udefra. Skaderne er dog oftere indvendigt. Hvis battericellerne på indersiden af dit cykelbatteri flytter sig for meget eller bliver beskadiget, kan det forårsage en kortslutning.
Hvis dit cykelbatteri er ødelagt, kan du vælge at købe en ny elcykel, men det er ofte mere økonomisk at udskifte dit cykelbatteri.
Nedbruddet af et cykelbatteri kan have mange forskellige årsager. Der er dog nogle årsager til, at et cykelbatteri relativt ofte går i stykker. Et cykelbatteri kan f.eks. få mindre skader eller endda gå i stykker på grund af:
Vandskader Ekstreme temperaturer En dårlig reparation/ombygning Faldskader/trafikulykkerEt defekt eller beskadiget batteri har ofte et eller flere typiske kendetegn for et beskadiget batteri. Hvis batteriet er beskadiget, kan du finde ud af det ved at kontrollere, om batteriet opfylder følgende indikatorer:
Rækkevidden aftager meget hurtigt Opladning tager længere tid Fuld opladning er ikke længere mulig Udvendig (ridser) eller indvendig skade (skiftede battericeller) Opladning ikke længere muligHvis dit batteri har tydelige skader som følge af f.eks. et fald eller en kollision, går det hånd i hånd med en øget risiko for brandskader. Afhængigt af omfanget og placeringen af skaderne udgør et cykelbatteri en større eller mindre risiko for brand. Overhaling af et cykelbatteri medfører også en øget risiko for, at et cykelbatteri antændes. Det er imidlertid vanskeligt at afgøre med sikkerhed, hvornår et beskadiget batteri udgør en brandrisiko eller ej. I en sådan situation er det vigtigt, at man ikke tager en risiko og udskifter cykelbatteriet. Det skyldes, at når et cykelbatteri antændes, kan det føre til meget farlige situationer. På samme måde er det stadig mere almindeligt, at der opstår brand på grund af et beskadiget eller renoveret cykelbatteri. Faktisk var 3,7 % af alle brande i Nederlandene i 2020 forårsaget af batterier eller akkumulatorer. Ukorrekt udført eftersyn og skader på cykelbatterier spiller en rolle i denne sammenhæng.
Sørg derfor for, at dit batteri ikke har nogen interne faldskader. Hvis du har tabt dit cykelbatteri, er det vigtigt at kontrollere, at cykelbatteriet ikke bliver ekstraordinært varmt, når du bruger det. Det skyldes, at et batteri, der bliver usædvanligt varmt, kan være tegn på et skift i cykelbatteriets battericeller. Hvis dit cykelbatteri skulle bryde i brand, hvis det trods visse forholdsregler bliver lettere beskadiget, er det vigtigt, at du ikke forsøger at slukke dit cykelbatteri med vand. Hvis du slukker den med vand, kan det potentielt føre til en kemisk reaktion i de fleste cykelbatterier (lithium-ion-batterier), hvilket kan få flammerne til at vokse sig endnu større.
Overhaling af et cykelbatteri kan føre til en større risiko for, at batteriet antændes. Det sker ofte, at et cykelbatteri ikke bliver repareret korrekt, fordi der er stor forskel på ekspertisen mellem de forskellige reparationssteder. Dette øger risikoen for kortslutninger, hvilket også øger risikoen for, at cykelbatteriet antændes. Desuden er det vigtigt, at du aldrig selv forsøger at reparere et cykelbatteri. Dette indebærer store risici og kan føre til meget alvorlige situationer.
Er du usikker på sikkerheden ved dit cykelbatteri? Eller vil du gerne have råd om, hvordan du bedst håndterer et beskadiget cykelbatteri? Så er du altid velkommen til at kontakte vores kundeservice. De kan fortælle dig mere om håndtering af beskadigede batterier og eventuelt om bortskaffelse af et ødelagt batteri.
Læs mere6 Jan 2023