Bæredygtig mobilitet i byen: El-cyklernes rolle i reduktion af CO2-emissioner
I en tid, hvor presset på miljøet er stigende, og kravet om bæredygtige løsninger bliver højere, ses elcyklen i stigende grad som et vigtigt middel til at fremme bæredygtig mobilitet og reducere CO2-udledningen. Især i byområder kan elcyklen spille en afgørende rolle for at mindske biltrafikken, takket være de kortere tilbagelagte distancer i tætbefolkede byer sammenlignet med landdistrikterne. Vidste du for eksempel, at elcyklen nu udbydes som offentlig transportmiddel nogle steder? I denne blog vil vi fortælle dig mere om elcyklens rolle i overgangen til bæredygtig mobilitet og reduceret miljøforurening.
CO2-udledning fra forskellige transportmidler
CO2-neutrale transportmidler (ekskl. emissioner fra elproduktion)
Forskning viser, at brug af bæredygtige transportmidler som (el)cykler, el-scootere/knallerter og offentlig transport kan yde et væsentligt bidrag til reduktion af CO2-udledningen. Almindelige cykler, elcykler, el-scootere/knallerter og fuldelektriske biler er fuldstændig CO2-neutrale. Disse transportmidler er i hvert fald alle CO2-neutrale kun, hvis man ikke tager højde for udledningen af skadelige stoffer, der er forårsaget af elproduktion.
Gennemsnitlige CO2-emissioner pr. kilometer pr. passager (inklusive emissioner fra elproduktion)
Hvis vi tager højde for CO2-udslippet, der opstår ved at generere elektrisk energi til at drive forskellige transportmidler, så er det kun den almindelige cykel, der er CO2-neutral, fordi den ikke bruger strøm. En elcykel er det mest miljøvenlige alternativ med en udledning på kun 3 gram CO2 per kilometer. Det er meget lidt, især når man tænker på, at en el-scooter i gennemsnit forbruger 15 gram og en elbil i gennemsnit forbruger 53 gram CO2 per kilometer per passager. Meget mere forurenende end de transportmidler, der er fuldstændig drevet af elektricitet og/eller muskelkraft, er køretøjerne med en traditionel forbrændingsmotor, såsom en scooter/knallert, der kører på benzin. En knallert, der kører på benzin, udleder i gennemsnit 75 gram CO2 per passager hver kilometer. Udover knallerten/knallerten er der naturligvis mange andre transportmidler, som udleder meget CO2. Et transportmiddel, der i gennemsnit udleder endnu mere, er for eksempel hybridbilen, der ud over en traditionel forbrændingsmotor bruger et elektrisk drev. Disse hybridbiler er ikke altid så bæredygtige, som man ville forvente af en bil med elektrisk drev. I gennemsnit udleder en hybridbil med benzin- og el-drev 110 gram CO2 per passager hver kilometer. Det skal bemærkes, at skadelige emissioner varierer meget mellem forskellige typer hybridbiler. Endnu mere forurenende er biler, der er fuldt drevet af en traditionel forbrændingsmotor. I gennemsnit udleder en dieselbil ikke mindre end 131 gram CO2 og en benzinbil hele 149 gram CO2 per passager per kilometer.
Gennemsnitlig CO2-emission pr. kilometer pr. passager i offentlig transport (inklusive emissioner fra elproduktion)
Offentlig transport omtales ofte som et bæredygtigt og miljøvenligt alternativ til at rejse med egen bil, men er offentlig transport virkelig så bæredygtig og miljøvenlig? Offentlig transport bruger i dag hovedsageligt traditionelle forbrændingsmotorer baseret på forbrug af fossile brændstoffer. Men CO2-udledningen pr. passager pr. kilometer i offentlig transport er relativt lille sammenlignet med den CO2, der ville blive udledt, hvis passagererne rejste med hver deres bil. I gennemsnit udledes der 43, 65 og 117 gram CO2 per passager per kilometer fra henholdsvis metro, sporvogn og bus. Dette forudsætter en gennemsnitlig belægning af hvert transportmiddel. Sammenlignet med de gennemsnitlige emissioner, som en dieselbil (131 gram CO2) eller en benzinbil (149 gram CO2) producerer per passager per kilometer, fremstår offentlig transport bestemt som et bæredygtigt og miljøvenligt alternativ. Derudover bliver flere og flere bæredygtige elektriske transportmidler også brugt i offentlig transport, såsom den elektriske rutebus. Offentlig transport bliver dog aldrig så bæredygtig som transport på almindelig eller el-cykel.
Derudover kan elcykler ses som et bæredygtigt alternativ. Selvom de bruger batterier, er påvirkningerne på miljøet relativt små, fordi der er brug for meget få batterier, især når man sammenligner batterierne på en elcykel med en el-scooter eller endda en elbil. Det skyldes, at elcyklen også delvist drives af muskelkraft, hvilket betyder, at der kræves mindre energi fra cykelbatteriet. Derudover bruger e-cykelbatterier i dag normalt Lithium-Ion (Li-Ion) batteriteknologi, som er meget mere miljøvenlig end mange tidligere batteriteknologier. Endelig er de øvrige råvarer i en elcykel som stål og gummi generelt nemme at genbruge. Ud over den almindelige cykel er elcyklen derfor et af de mest bæredygtige transportmidler. Det er derfor ikke overraskende, at der er en stigende efterspørgsel på elcykler, især efter at elcyklen har udviklet sig markant gennem årene.
Konklusion: en lovende fremtid for elcykler i overgangen til bæredygtig mobilitet
Udviklingen af e-cykelbatteriteknologier og den voksende anerkendelse af fordelene ved bæredygtig mobilitet har ført til en lovende fremtid for den elektriske cykel. Elcyklen kan spille en rolle i overgangen til bymobilitet, der er effektiv, ren og miljøvenlig. Ved at opmuntre til brugen af e-cykler, både privatejet og i offentlig transport, kan byer verden over stræbe efter en renere og grønnere fremtid for alle indbyggere.